Επιμέλεια : ¨ΑΝΤΙΧΙΛΙΑΣΤΙΚΟΣ ¨

Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν ότι όλες οι θρησκείες πάνω κάτω είναι ίδιες μεταξύ τους εφόσον ως κέντρο αναφοράς τους έχουν την αγάπη προς τον Θεό και προς τον συνάνθρωπο.

Με βάση τη θεωρεία αυτή –υποστηρίζουν- πως τελικά δεν πρέπει να παίζει και τόσο ρόλο σε ποια θρησκεία ανήκει ο καθένας αφού όλες οι θρησκείες οδηγούν στον Θεό.

-Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

-Διδάσκουν πράγματι όλες οι θρησκείες περίπου τα ίδια;

Όπως έχουμε διαπιστώσει οι Μάρτυρες του Ιεχωβά αν και χρησιμοποιούν ¨το ίδιο¨ Ευαγγέλιο με εμάς τους Ορθοδόξους η διδασκαλία τους δεν μοιάζει σε τίποτα με αυτήν της Ορθοδόξου πίστεως και σημειώστε ξανά, ότι χρησιμοποιούν το ¨ίδιο¨ Ευαγγέλιο με εμάς.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για όλες τις άλλες χριστιανικές αιρέσεις, είτε σε σύγκριση με την Ορθοδοξία είτε και μεταξύ τους.

Αν αυτό συμβαίνει με τους χριστιανούς που υποτίθεται ότι χρησιμοποιούν το ίδιο Ευαγγέλιο, σκεφτείτε λοιπόν πόσο διαφορετική είναι στ΄ αλήθεια η Χριστιανική Ορθόδοξη διδασκαλία με αυτή των Μουσουλμάνων.

Μάλιστα πολύ σωστά διαβάσατε.

Στον ¨ΑΝΤΙΧΙΛΙΑΣΤΙΚΟ¨ θα ασχοληθούμε και με αυτό το κομμάτι αργά αλλά σταθερά.

Πριν γίνει όμως αυτό, θεωρήσαμε σκόπιμο να δώσουμε μερικές βασικές πληροφορίες γύρω από το Κοράνι και τον τρόπο συγγραφής του, αλλά και για τον Μωάμεθ (προφήτη κατ΄ αυτών), ούτος ώστε να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και με σειρά.

Παραθέτουμε ευθύς αμέσως το εισαγωγικό σημείωμα όπως αυτό είναι γραμμένο μέσα στο Κοράνι από την ελληνική μετάφραση του Κ. Ι. Πεντάκη.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το Κοράνι είναι το αρχαιότερο και, μέχρι σήμερα, το τελειότερο έργο της κλασσικής αραβικής πεζογραφίας.

Για τους μουσουλμάνους είναι ο αλάθητος λόγος του Θεού, ένα αντίγραφο του βιβλίου του Θεού, το οποίο υπάρχει στον ουρανό και αποκαλύφθηκε στον Προφήτη Μωάμεθ από το Πνεύμα του Θεού, τον Αρχάγγελο, δηλαδή, Γαβριήλ.

Εκτός από τους αρχικούς στίχους και μερικά εδάφια που ο Προφήτης ή ο Αρχάγγελος Γαβριήλ μιλούν σε πρώτο πρόσωπο,ο ομιλητής σε όλο το κείμενο είναι ο Θεός, Ο οποίος μιλάει συνήθως στο πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, αλλάζοντας το συχνά σε πρώτο ή τρίτο ενικό.

Οι αλλαγές αυτές, μερικές φορές, γίνονται ακόμα και μέσα στην ίδια φράση.

Το Κοράνι (η λέξη στα αραβικά σημαίνει «ανάγνωσμα»). Θεωρείται, από τους μουσουλμάνους, η συνέχεια αλλά και η επισφράγιση – ολοκλήρωση των άλλων ιερών γραφών που κατά καιρούς αποκάλυψε ο Θεός σε παλαιότερους Προφήτες.

Ο Θεός, λοιπόν, αποκάλυψε τη Στάθμη (Κανόνα) στον Νώε, αργότερα το Μωσαϊκό Νόμο (ή, αλλιώς, Πεντάτευχο ή Βίβλο) στο Μωυσή, και τέλος, το Ευαγγέλιο (ή, αλλιώς, Φωτεινό Βιβλίο) στον Ιησού.

Οι λαοί όμως στους οποίους οι ιερές αυτές Γραφές αποκαλύφθηκαν, κυρίως οι Ιουδαίοι και οι Χριστιανοί, παρανόησαν και αλλοίωσαν την αληθινή θρησκεία του Θεού που από τον Αδάμ και τον Νώε πέρασε στον Αβραάμ, στον Μωυσή και στον Ιησού.

Το Κοράνι λοιπόν, έρχεται να επαναφέρει την ανθρωπότητα στον σωστό δρόμο της αληθινής θρησκείας του Θεού, ως η Τρίτη, θα μπορούσαμε να πούμε, Διαθήκη του Θεού, μετά την Παλαιά και την Καινή.

Αρκετά εδάφια του Κορανίου επανειλημμένα αναφέρονται σε μια σειρά προφητών που ο Θεός κατά καιρούς έστειλε στους ανθρώπους, πριν από τον Μωάμεθ, για να αποκαλύψει, μέσω αυτών, τον σωστό δρόμο.

Οι λαοί, όμως, των προφητών αυτών αρνήθηκαν να πιστέψουν και όλοι τους αφανίστηκαν.

Τέτοιοι προφήτες ήταν ο Νώε, στο λαό του, ο Χουδ στον λαό των Αδητών, αρχαίο λαό της Αραβίας, ο Αβραάμ, ο Λωτ στον λαό των Σοδόμων και των Γομόρων, ο Σάλεχ στον λαό των Θαμουδιτών της Αραβίας, ο Σουαχίμπ στον λαό των Μαδιανιτών.

Για την περίπτωση, ειδικά, του Σάλεχ, το Κοράνι αναφέρει συχνά μια παλαιότατη παράδοση της Αραβίας:

Οι Θαμουδίτες ζήτησαν από τον Σάλεχ να τους αποκαλύψει ένα σημαδι της συμφωνίας του λαού τους με τον Θεό.
Ο Σάλεχ προσευχήθηκε, και, τότε, το βουνό άνοιξε και εμφανίστηκε μια καμήλα, την οποία δεν έπρεπε οι Θαμουδίτες να πειράξουν.
Η καμήλα αυτή έπινε όλο το νερό της πηγής στην οποία την έβαζαν να πιεί, και σε αντάλλαγμα παρήγε γάλα για όλη τη φυλή.
Οι Θαμουδίτες, όμως, τη σκότωσαν προκαλώντας την οργή του Θεού και τον αφανισμό τους.

Η σειρά των προφητών συνεχίζεται με τον Μωυσή και τον Ααρών, τον Ιωάννη και τον Ιησού.

Τελευταίος και μεγαλύτερος προφήτης («σφραγίδα των προφητών») σταλμένος από τον Θεό, για να επαναφέρει στους ανθρώπους την αληθινή θρησκεία του Αβραάμ, έρχεται ο Μωάμεθ.

ΚΑΤΑΓΩΓΗ, ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΩΑΜΕΘ ΚΑΙ ΔΙΑΔΟΧΗ

Ο Μωάμεθ, γιός του Αβδάλλα Ιμπν Αβδέλ Μοτάλεμπ, από την φυλή των Κορεϊσιτών της Μέκκας, γεννήθηκε το 570 μ.Χ.

Από νωρίς έμεινε ορφανός από πατέρα, ενώ και η μητέρα του, η Αμίνα, πέθανε όταν ο Μωάμεθ ήταν μόλις έξι ετών.

Την ανατροφή του ορφανού αγοριού την ανέλαβε ο παππούς του, ο Αβδέλ Μοτάλεμπ, και, κατόπιν, ο θείος του, ο Αμπού Τάλεμπ.

Νέος ακόμα, ο Μωάμεθ ταξίδεψε με τα εμπορικά καραβάνια από την Μέκκα στη Συρία.

Σε ηλικία 25 ετών παντρεύτηκε τη Χατίτζα, μια πλούσια χήρα, δεκαπέντε χρόνια μεγαλύτερή του.

Εντωμεταξύ, είχε αποκτήσει φήμη για την τιμιότητα και τη σοφία του και είχε γνωρίσει την ιουδαϊκή και χριστιανική διδασκαλία.

Πολύ πριν από τον Μωάμεθ, οι αραβική ειδωλολατρία είχε παρουσιάσει σημεία παρακμής.

Στον ιερό βωμό του Καάμπα στη Μέκκα (τον οποίο, σύμφωνα με παραδόσεις, είχε ιδρύσει αρχικά ο Αδάμ και κατόπιν επανίδρυσε ο Αβραάμ με τον Ισμαήλ) λάτρευαν όχι μόνο τον ένα Θεό (Αλλάχ), που ταυτίζεται με τον Θεό του Αβραάμ και των Ιουδαίων, αλλά λάτρευαν και πολλές γυναικείες θεότητες, τις οποίες θεωρούσαν αγγέλους και κόρες του Θεού.

Εντυπωσιασμένοι από τον ιουδαϊκό και χριστιανικό μονοθεϊσμό, πολλοί άνθρωποι που ήταν γνωστοί ως «μπανίφηδες» είχαν απαρνηθεί την ειδωλολατρία για μια ασκητική δική τους θρησκεία.

Φαίνεται πως και ο Μωάμεθ είχε επηρεαστεί από αυτούς.

Συνηθίζε να αποσύρεται σε ένα σπήλαιο στα βουνά γύρω από τη Μέκκα, για να προσευχηθεί μόνος του και να στοχαστεί.


Σύμφωνα με τη μουσουλμανική παράδοση, την 27η νύχτα του μήνα του Ραμαζανιού του 610 μ.Χ, εμφανίστηκε στο Μωάμεθ ο Αρχάγγελος Γαβριήλ καλώντας τον στην προφητική του αποστολή, κάνοντας και τις πρώτες αποκαλύψεις από το Κοράνι.

Το Κοράνι αποκαλύφθηκε σταδιακά στον Μωάμεθ καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής του μετά από εκείνη τη νύχτα του Ραμαζανιού.

Για το λόγο αυτό, αρκετά από τα κεφάλαια του σχετίζονται άμεσα με κάποια γεγονότα από τη ζωή του Προφήτη και των πρώτων Μουσουλμάνων.
Χωρίς τη γνώση, μάλιστα, των γεγονότων αυτών αρκετά εδάφια του Κορανίου κινδυνεύουν να παρερμηνευθούν.

Οι αποκαλύψεις του Κορανίου αρχικά, απλώς εντυπώνονταν στη μνήμη εκείνων στους οποίους τα αφηγείτο ο Μωάμεθ, ενώ κάποια εδάφια γραφόταν πάνω σε φύλλα Φοινικιάς, σε πέτρες και κάθε άλλο υλικό που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί.

Τα υλικά αυτά έμπαιναν σε ένα ειδικό καλάθι, τη φύλαξη του οποίου είχε αναλάβει μία από τις συζύγους του Προφήτη, η Χάφζα.

Μόνο μετά το θάνατο του Προφήτη ανέλαβε ο Αμπού Μπεκρ, ο πρώτος χαλίφης (διάδοχος του Μωάμεθ), την τακτοποίηση και τη συρραφή των αποκαλύψεων.

Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε ένας από τους γραμματείς του Μωάμεθ, ο Ζεϊδ Ιμπν Τάμπετ, ο οποίος βεβαίωνε ότι θυμόταν πολλά μέρη του Κορανίου τα οποία είχε γράψει καθ΄υπαγόρευση του Προφήτη.

Ως προς τα υπόλοιπα μέρη, ο Ζεϊδ τα μάζεψε από διάφορες πηγές, οι οποίες είτε είχαν διατηρηθεί με τον τρόπο που είπαμε είτε του τις επαναλάμβαναν οι διάφοροι μαθητές του Προφήτη, οι οποίοι έλεγαν πως είχαν ακούσει τις αποκαλύψεις του.

Η συγκέντρωση των αποσπασμάτων ολοκληρώθηκε την εποχή του δεύτερου χαλίφη, του Ομάρ, και ο τόμος που συνετέθη, αντιγράφτηκε και πλήθος αντιγράφων κυκλοφόρησε στον μουσουλμανικό κόσμο.

Παρεισέφρησαν όμως τόσα λάθη και έγιναν τόσες παρεμβολές, οι οποίες δημιουργούσαν αντιδράσεις, ώστε ο Οθμάν ή Οσμάν, ο τρίτος χαλίφης, επί βασιλείας του (644-656) συγκέντρωσε όλα τα αντίγραφα αυτά και, αφού ο ίδιος αποφάσισε ποιο είναι το πραγματικό Κοράνι, διέταξε να καούν τα υπόλοιπα.

Μέχρι σήμερα, η έκδοση αυτή παραμένει ο επίσημος λόγος του Θεού.

Επειδή, όμως, η κουφική γραφή στην οποία γράφτηκε αρχικά το Κοράνι δεν είχε φωνήεντα ή διακριτικά σημεία, διάφορες αναγνώσεις αναγνωρίζονται από τους Μουσουλμάνους ως εξίσου έγκυρες.

Το Κοράνι είναι χωρισμένο σε 114 κεφάλαια (σούρα), καθένα εκ των οποίων χωρίζεται σε επιμέρους εδάφια.

Η έκταση των κεφαλαίων κυμαίνεται από 3-286 εδάφια, και οι τίτλοι τους δίνονται από κάποια χαρακτηριστικά πρόσωπα, πράγματα ή γεγονότα που αναφέρονται, έστω και μία φορά μέσα σε αυτά.

Η ταξινόμηση των κεφαλαίων του Κορανίου έγινε με βάση την έκτασή τους.

Πρώτα τοποθετήθηκαν τα πιο μακρόσυρτα κεφάλαια και τελευταία τα πιο σύντομα.

Επειδή, όμως, τα μεγαλύτερα κεφάλαια γράφτηκαν αργότερα, η ταξινόμηση με βάση την έκταση παραβιάζει την χρονολογική και νοηματική συνέχεια του κειμένου.

Ωστόσο, ειδικοί διαπιστώνουν πως μια πλήρης χρονολογική ή και νοηματική ταξινόμηση του κειμένου του Κορανίου θα απαιτούσε κάποια από τα κεφάλαιά του να χωριστούν σε σκόρπιους στίχους.

Το Κοράνι κηρρύσει τη μοναδικότητα του Θεού και δίνει έμφαση στον θείο οίκτο και στη συγγνώμη.

Ο Θεός είναι μεγαλοδύναμος και παντογνώστης και, μολονότι είναι σπλαχνικός προς τα πλάσματά Του, είναι και αποφασιστικός στην τιμωρία Του.

Προστάζει δικαιοσύνη και τιμιότητα, καλοσύνη προς τα ορφανά και τις χήρες, και ελεημοσύνη προς τους φτωχούς.

Τα σημαντικότερα καθήκοντα του Μουσουλμάνου είναι η πίστη στον ένα Θεό και στους αποστόλους Του.

Η προσευχή, η ελεημοσύνη, η νηστεία (αν αυτή είναι δυνατή) και το ιερό προσκύνημα στη Μέκκα.

Το Κοράνι δεν είναι μόνο ένα από τα μεγαλύτερα βιβλία προφητικής φιλολογίας, αλλά επίσης και ένα λογοτεχνικό αριστούργημα αξεπέραστης αξίας.

Πρέπει, ωστόσο, να ληφθεί υπόψη πως το Κοράνι περιέχει αρκετά χωρία, τα οποία, μολονότι δεν μπορούν να θεωρηθούν τελείως ακατανόητα, επιδέχονται όμως πολλές ερμηνείες.

Μεταξύ μάλιστα των Αράβων, αναπτύχθηκε ένας ολόκληρος κλάδος γνώσης, που ονομάζεται Ταφσίρ και ασχολείται με την ερμηνεία του Κορανίου.

Για αρκετούς αιώνες οποιαδήποτε μετάφραση του Κορανίου απαγορευόταν καθώς θεωρείτο αλλοίωση του γνήσιου λόγου του Θεού.

Όλες οι μεταφράσεις θεωρούνται παραφράσεις, ενώ οι πιστοί Μουσουλμάνοι απομνημονεύουν αρκετά εδάφια του Κορανίου στα αραβικά, ακόμα και χωρίς να καταλαβαίνουν τη σημασία τους.

Στα τέλη του 19ου αιώνα (1885) ο Κ.Ι.Πεντάκης μετέφρασε το κείμενο του Κορανίου στην ελληνική γλώσσα από την αραβική.


Η μετάφραση αυτή θεωρείται μέχρι σήμερα η πλέον έγκυρη μετάφραση του Κορανίου στα ελληνικά.

Μεταξύ των μουσουλμανικών χωρών πρώτη η τουρκική δημοκρατία μετέφρασε το Κοράνι στα τουρκικά, στις αρχές του20ου αιώνα.

Αξιοσημείωτο, τέλος, είναι και το γεγονός ότι αρκετά κεφάλαια του Κορανίου αρχίζουν με κάποια κρυπτικά αραβικά γράμματα.

Μερικά, μάλιστα, κεφάλαια λαμβάνουν και τον τίτλο τους από τα αρχικά τους αυτά γράμματα.

Πολλοί Μουσουλμάνοι και δυτικοί ανέπτυξαν διάφορες θεωρίες για να εξηγήσουν τα γράμματα αυτά.

Καμία, ακόμα, όμως, από τις θεωρίες αυτές δεν υπήρξε ικανοποιητική.

Η παραδοσιακοί, μάλιστα, σχολιαστές αποκρούουν τις θεωρίες αυτές, υποστηρίζοντας πως με αυτά τα γράμματα δηλώνονται κάποια ασύλληπτα για τους ανθρώπους νοήματα τα οποία μόνο ο Θεός γνωρίζει.

Εδώ κλείνει το εισαγωγικό σημείωμα.

Στο άμεσο μέλλον θα ακολουθήσουν άρθρα μας βάση εδαφίων του Κορανίου.

ΠΗΓΗ: ΤΟ ΙΕΡΟ ΚΟΡΑΝΙ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΚΑΚΤΟΣ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Κ. Ι. ΠΕΝΤΑΚΗΣ

Πηγή εικόνας: Google

Επιμέλεια : ¨ ΑΝΤΙΧΙΛΙΑΣΤΙΚΟΣ ¨

0 Comments:

Post a Comment